RESUM:

Per a Gurb s’havia previst un futur en el qual l’economia del poble es basava en l’agricultura, però no va estar així. Les indústries van començar a aparèixer de forma intensa, possiblement per a la seva perfecte ubicació i els seus avantatges fiscals.

La part urbana no va augmentar tan com s’esperava però tot i així va créixer. Es van crear noves carreteres que van suposar un gran atractiu per al poble.

TEXT:

Al segle XXI Gurb es troba en una etapa de grans canvis iniciada a finals del segle anterior. L’economia del poble creix, i s’intensifiquen la quantitat d’indústries, també es fan noves carreteres, i el poble viu una etapa de resplendor. Gurb, és el municipi amb més economia de la comarca, el 25é d’Espanya amb més ingresos per habitant i té una extensió de 51,23 Km2, sent així el més gran de la comarca.

El creixement industrial a Gurb va començar a partir dels anys 70, i des de llavors que es va anar intensificant. Antigament hi havia una zona majoritàriament de pagesos, i es preveia un model de creixement basat en l’agricultura, amb només una petita part assignada per a les industries. Però això va canviar, aquestes van triar Gurb per les seves grans avantatges fiscals, també perquè era un poble gran, i al costat de la capital de la comarca, Vic.

A mesura que han passat els anys la industria s’ha apoderat de l’economia de Gurb gràcies a l’empenta de Casa Tarradellas i la contribució de Pascual. En definitiva, hi ha hagut un creixement molt important. Cal afegir que el començament de la construcció de la industria va ser totalment espontani, és a dir, que no va ser dirigit. 

Plaça de l’amistat
Font: Irma Moreno (2020)

Comparació del que es preveia per Gurb i el que actualment té.

Els tres grans canvis que es preveien per a Gurb eren els següents:

1-La modernització agrària

La modernització agrària és un punt que clarament s’ha complert. Les granges ara utilitzen una millor tecnologia. Tot i que cal afegir que des de que vam començar la dècada n’hi ha menys, ja que algunes granges han anat desapareixent.

2-L’expansió de l’àrea 

L’expansió de l’àrea ha sigut extremadament poca, es pensaven que com que la industria creixeria la població urbana també, però malauradament no va ser així, com que l’agricultura va baixar varen tenir més espai per col·locar les cases així que no varen necessitar ampliar l’àrea del poble.

3-L’augment de la població urbana i dels serveis

L’augment de la població urbana i dels serveis ha augmentat considerablement, però pel que fa els serveis s’espaculava que hi hauria un augment important, a la pràctica els serveis no han augmentat tant.

4-L’augment de les carreteres

La carretera C-25 ha estat la principal millora, aquesta va estar construïda el 22 de Maig del 1993, al 2007 la generalitat va aprovar el seu desdoblament per a tal de convertir-la en autovia, fet que va significar un gran canvi per a Gurb i les seves carreteres, tot i que no es va inaugurar fins al Gener del 2013.

La gran part de les indústries a Gurb es troben repartides en els tres principals polígons. El polígon Mas Galí, el polígon de l’Esperança i el polígon de la Ronda. En exepció d’alguna que esta distribuida de forma individual.

Hi ha la C-17, que ve de Ripoll i continua direcció Barcelona, també  l’Eix Transversal (C-25) que va cap a Girona, on des d’allà pots arribar a la frontera. També hi ha la BV-4601 que va desde sant bartomeu del grau fins a Gurb, i la N-152 que comença a Gurb (a un trencant de la C-17) i acaba a Vic. La B-522 és la carretera que va de Gurb fins a Manlleu. 

Repartició del territori

El 34,4% del territori està ocupat per la industria agro-industrial, és a dir casa Tarradellas, Pascual,  Granja Armengol…

El 15,1%  Industrials

Gràfica descriptiva dels percentatges d’activitat per sector econòmic
Font: Arquitecte de Gurb